בר"ם 4846/23 פלוני נ' רשות האוכלוסין וההגירה (22.1.2024)

בית המשפט העליון מחק בקשת רשות ערעור בעניין מתן מעמד מטעמים הומניטריים לאב במשפחה שמוצאה מגאנה, בשל נכונות משרד הפנים לשוב ולשקול את הבקשה למעמד.

המבקשים הם בני זוג אזרחי גאנה, ביתה של המבקשת מבן זוגה הקודם, ילידת שנת 2005 (הבת הגדולה), וביתם המשותפת של בני הזוג, ילידת 2018 (הבת הקטנה).

בשנת 2014 ניתן לבת הגדולה מעמד קבע בישראל ולמבקשת רישיון ישיבה מסוג א/5, מכוח החלטת ממשלה מס' 2183 "הסדר לשעה למתן מעמד לילדי שוהים שלא כחוק, הוריהם ואחיהם הנמצאים בישראל".

בקשותיהם של בני המשפחה להקנות למבקש (האב) רישיון ישיבה מטעמים הומניטריים נדחו, ובעקבות ההחלטות בעניין זה התנהלה סדרת הליכים משפטיים לאורך מספר שנים. במסגרת ההליך האחרון בסדרת ההליכים המשפטיים, בית הדין לעררים דחה ערר שהוגש על ההחלטה שלא לתת לאב מעמד, ובית המשפט המחוזי דחה ערעור מינהלי שהוגש על פסק דינו של בית הדין. על פסק דינו של בית המשפט המחוזי הוגשה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון.

במסגרת ההליך בבית המשפט העליון, בית המשפט נענה לבקשת המבקשים לצרף מסמכים הנוגעים למצבה של הבת הצעירה, והמלמדים בין השאר על עיכובים התפתחותיים, התנהגותיים ושפתיים, וכן מסמכים המאבחנים אותה כמי שנמצאת על הספקטרום האוטיסטי וממליצים על מתן טיפול מותאם, ולאחר מכן נענה לבקשה לצרף מסמכים המלמדים על כך שהבת הצעירה התקבלה למסגרת של חינוך מיוחד והוכרה כנכה על-ידי המוסד לביטוח לאומי.

בעקבות זאת, משרד הפנים הודיע לבית המשפט כי השינויים במצבה הרפואי של הבת הצעירה מהווים שינוי נסיבות המצדיק בחינה מחודשת על-ידי הוועדה ההומניטרית.

בית המשפט העליון קבע שנוכח הודעת משרד הפנים, הדיון בבקשת רשות הערעור התייתר, והורה על מחיקתה.