בר"ם 394/23 המוקד לפליטים ולמהגרים נ' רשות האוכלוסין וההגירה (24.1.2023)
בית המשפט העליון דחה בקשת רשות ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי לדחות בקשה לצו ביניים שיורה על הארכה אוטומטית של רישיונות הישיבה של מבקשי המקלט החוסים תחת מדיניות אי הרחקה עד להכרעה בעתירה שהוגשה לבית המשפט המחוזי.
בעבר, במהלך שתי תקופות נפרדות (בתקופת מגפת הקורונה ולאחר מכן בתקופת עומס במשרדי רשות האוכלוסין וההגירה), רישיונות הישיבה של מבקשי מקלט חודשו באופן אוטומטי וללא צורך בהתייצבות במשרדי הרשות. החידוש האוטומטי הופסק בחודש נובמבר 2022, ומאז נדרשים מבקשי המקלט להתייצב פיזית במשרדי הרשות בבני ברק או באילת כדי לחדש את רישיונות הישיבה שלהם, במועדים שאליהם זומנו באמצעות קבלת מסרון בטלפון.
המבקשות הגישו עתירה מינהלית בה ביקשו לאפשר למבקשי מקלט לחדש את רישיונות הישיבה בכל לשכות הרשות, ולאפשר למבקשי מקלט לזמן תורים באופן מקוון או טלפוני או בלשכות הרשות. זאת בטענה שמאות מבקשי מקלט שרישיונותיהם פקעו, לא קיבלו זימון לחדשם; ומאחר שלמבקשי מקלט שקיבלו זימון ולא התייצבו (למשל מטעמים רפואיים) אין אפשרות לקבוע מועד חדש. לצד העתירה הוגשה בקשה לצו ביניים שיורה למשיבה לשוב ולהאריך באופן אוטומטי את רישיונות הישיבה עד להכרעה בעתירה, תוך מתן אפשרות לתיאום פרטני לחידוש אשרה בהתייצבות בלשכה במקרה הצורך.
בית המשפט המחוזי דחה את הבקשה לצו ביניים והורה על קביעת מועד קרוב לדיון בעתירה. על ההחלטה הוגשה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון.
בית המשפט העליון ציין שהבקשה מגלה מורכבות מסוימת. מחד גיסא, לא ייגרם נזק בלתי הפיך גם בהעדרו של צו זמני, אולם מאידך גיסא טענותיהן של המבקשות אינן נטולות אחיזה, שכן אופן זימונם של מבקשי המקלט ללשכות הייעודיות – בהיעדר אפשרות ממשית לשנות את המועד שנקבע להתייצבות; ובמכסה יומית של 30 מבקשי שירות מזדמנים – מוליך לפגיעה באוכלוסיית מבקשי המקלט, גם בהינתן טענות הרשות בהקשר זה, שלפיהן מצב התור "הולך ומתאזן".
בית המשפט ציין כי הוא רושם בפניו את התחייבות הרשות לבצע שתי סריקות של אוכלוסיית מבקשי המקלט שרישיונם פקעו ולשלוח מועדים חדשים להתייצבות בלשכות הייעודיות, ואת התחייבותה כי פניות של מבקשי מקלט עם נסיבות חריגות ודחופות יטופלו בהתאם, ודחה את בקשת רשות הערעור.