בית המשפט המחוזי – שחרור ממשמורת של מבקשת מקלט מהודו

עמ"נ (מרכז) 60771-05-24 טאמנג נ' משרד הפנים (29.5.2024)
בית המשפט המחוזי קיבל ערעור שהגישה מבקשת מקלט מהודו על החלטת בית הדין לביקורת משמורת של שוהים שלא כדין, והורה על שחרורה ממשמורת.
המערערת הגישה בקשה למקלט בישראל, שנסגרה בטענה כי לא התייצבה לראיון שנקבע לה, בעוד שבא כוחה טען כי התייצבה אך הגיעה באיחור. שלושה ימים לאחר סגירת בקשתה למקלט, המערערת הגישה בקשה מקוונת חדשה למקלט. כשלושה חודשים לאחר מכן, המערערת נעצרה והוצאו נגדה צווי הרחקה ומשמורת, ולאחר מעצרה נשלחה הודעה לבא כוחה, כי לא ניתן לבחון את בקשת המקלט המקוונת שהגישה משום שבקשתה למקלט כבר נדחתה.
המערערת הובאה בפני בית הדין לביקורת משמורת של שוהים שלא כדין, שקבע כי טענותיה נגד ההחלטה לסגור את בקשתה למקלט אינן בסמכותו, כי עליה לנקוט בהליך משפטי מתאים אם ברצונה לתקוף החלטה זו, וכי לא מתקיימת עילה לשחרורה. על החלטה זו הוגש ערעור לבית המשפט המחוזי.
בית המשפט עמד על כך שבנוהל הטיפול במבקשי מקלט לא נקבע שלא ניתן להגיש בקשת מקלט נוספת לאחר שקודמתה נדחתה, וכי אמנם מדובר בלקונה שיש להסדירה, אך "במצב הקיים לא ניתן לקבל קביעה שרירותית של הרשות, באין הוראת דין, שלא ניתן להגיש בקשה נוספת לפליטות לאחר דחיית בקשה." על כן, בית המשפט קבע ש"מאחר שהסיבה לכך שהמערערת הושמה במשמורת על מנת להרחיקה מישראל ונוכח העובדה שהמצב החוקי  לעת הזו שאין מניעה להגיש בקשה נוספת לפליטות, ולכן אין תכלית למעצרה לא ניתן להרחיק המערערת מהארץ ויש לסיימו לאלתר", והורה על ביטול צו המשמורת ועל שחרור המערערת ממשמורת בערבות.

רוצים להישאר מעודכנים?

Legal updates signup form

Simple sign up form, found on legal post page footer

"*" אינדוקטור שדות חובה