בית המשפט המחוזי – חיוב משרד הפנים להנפיק אשרת כניסה חוזרת

עמ"נ (ת"א) 48332-03-24 בלוך נ' רשות האוכלוסין וההגירה (2.6.2024)
בית המשפט המחוזי קיבל ערעור על פסק דין של בית הדין לעררים בעניינם של בני זוג, אזרחית ישראל ואזרח מאלי.
המערער נכנס לישראל ללא היתר בשנת 2010 ומאז שוהה בה שלא כדין. לטענת המערערים הם בני זוג מאז שנת 2019 ולאחרונה נולד להם ילד. בקשותיהם להסדיר את מעמדו של בן הזוג בישראל נסגרו ולא נבחנו משום שאין בידי המערער דרכון בתוקף, ואין אפשרות להנפיק לו דרכון בישראל משום שלמאלי אין שגרירות במדינת ישראל.
משרד הפנים דחה גם את בקשת המערער לקבל תעודת מעבר ואשרת כניסה חוזרת שתאפשר לו לנסוע למאלי ולהנפיק דרכון ואז לשוב לישראל. בית הדין לעררים דחה ערר שהוגש על החלטת משרד הפנים, ועל פסק דינו הוגש ערעור לבית המשפט המחוזי.
בית המשפט המחוזי קבע כי הוא "שותף לעמדה העקרונית לפיה כשהמדובר במי שעשה דין לעצמו, הסתנן לישראל לפני שנים ארוכות, שהה בארץ שלא כדין, סירב לעלות על טיסות שנקבעו לו, תוך שהוא מהתל ברשויות, סחר בסמים ואף ריצה של עונש של מאסר בגין עבירה זו", יש לדקדק עמו בנהלי הרשות. יחד עם זאת, בית המשפט הוסיף לאחר לידת בנם של המערערים חש לבחון את הדברים גם מנקודת המבט של התא המשפחתי ושל זכותו של הקטין לחיות עם הוריו, ולערוך את האיזון המתחייב מכך.
בית המשפט דחה את עמדת בית הדין לפיה "אין זה חריג שקטין גדל לפרקים ללא מי מהוריו", וקבע שבכפוף לבדיקה מקדמית של כנות הקשר, וככל שזה יניח את דעת הרשות כקשר כן ואמיתי, תונפק למערער אשרת כניסה חזרה חד פעמית כדי לאפשר לו יציאה לרפובליקת מאלי ולשוב לישראל עם דרכון בתוקף.

רוצים להישאר מעודכנים?

Legal updates signup form

Simple sign up form, found on legal post page footer

"*" אינדוקטור שדות חובה