בג"ץ 1765/22 משרד תומר ורשה – עורכי דין נ' שרת הפנים (3.7.2022)

בית המשפט העליון קיבל עתירה נגד מתווה כניסת אזרחי אוקראינה לישראל, שנקבע על ידי שרת הפנים לאחר פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה.

בסמוך לאחר פרוץ המלחמה, שרת הפנים קבעה מתווה שבמסגרתו נקבעה, בין היתר, מכסה של 5,000 אזרחי אוקראינה שיורשו להיכנס לישראל. עוד נקבע במתווה כי הגשת בקשה באמצעות טופס מקוון ואישור הבקשה על ידי הגורמים הרלוונטיים, מהווים תנאי להמראתם של אזרחי אוקראינה לישראל.

בעתירה נטען שהמתווה סותר את הוראות צו הכניסה לישראל (פטור מאשרה), התשל"ד-1975 שלפיהן אזרחי אוקראינה שמבקשים להיכנס לישראל לתקופה של עד שלושה חודשים פטורים מאשרת כניסה מסוג ב/2. לטענת המשיבים, הצו לא חל על אזרחי אוקראינה שנכנסים לישראל בנסיבות הנוכחיות, שבהן מתנהלת מלחמה באוקראינה. זאת מאחר שלטענתם הצו נועד לחול בזמני שגרה ובעיקר לקידומה של תכלית תיירותית, ומאחר שלא ניתן לדעת מראש אם אזרחי אוקראינה ייצאו מישראל בתוך שלושה חודשים.

בית המשפט עמד על כך שנתוני יציאת אזרחי אוקראינה מישראל סותרים את הנחת היסוד שעליה התבססו המשיבים לפיה בתקופת המלחמה, אזרחי אוקראינה שייכנסו לארץ לא יצאו ממנה בחלוף שלושה חודשים.

בית המשפט דחה את הפרשנות המצמצמת של המשיבים לצו הכניסה לישראל ואת הטענה כי תכליתו של הצו היא תיירותית בלבד, וקבע כי לשונו של הסעיף המקנה פטור מאשרה היא כללית וגורפת וכי היא אינה כוללת סייג כלשהו שנוגע לטיב או לתכלית הביקור. כמו כן, לשון הצו אינה כוללת החרגה של עתות "חירום" או קביעה כי תחולתו מוגבלת לעתות "שגרה". עוד קבע בית המשפט כי גם התכלית של סעיף הפטור אינה מצדיקה את הפרשנות המצמצמת אותה הציעו המשיבים, וכי פרשנות זו תביא לפגיעה בפיקוח הפרלמנטרי של הכנסת על הממשלה, נוכח חובת ההיוועצות בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, הנחוצה לצורך תיקון הצו.