עמ"נ (ב"ש) 34396-04-21 רודינוב נ' משרד הפנים (16.8.2021)

בית המשפט המחוזי קיבל ערעור על פסק דין של בית הדין לעררים והורה להסדיר את מעמדה של אזרחית אוקראינה בהתאם לנוהל החל על ידועים בציבור של אזרחי ישראל.

המערערת הגיעה לישראל לראשונה בשנת 2017, הגישה בקשה למקלט, ובהמשך הורחקה למדינתה. באותה שנה החליפה את שמה והגיעה שוב לישראל, כשהיא טוענת בנתב"ג שזו הפעם הראשונה שהיא מגיעה לארץ, אולם בדיקה ביומטרית הצביעה על כך שהיא הורחקה מישראל ולכן כניסתה סורבה. בשנת 2017 המערערת נכנסה לישראל פעם נוספת לאחר שהחליפה שוב את שמה, והגישה בקשת מקלט שנדחתה. בשנת 2019 המערערים הגישו בקשה להסדרת מעמדה של המערערת מכוח היותה ידועה בציבור של אזרח ישראל, וזו נדחתה תוך ציון חשדות לזיופים במסמכים שהוגשו עם הבקשה, ממצאי הראיונות ועברה של המערערת.

בית הדין דחה ערר שהוגש על ההחלטה תוך שהוא קובע כי התנהלות העותרת עולה כדי "חוסר ניקיון כפיים משווע", ועל פסק דינו הוגש ערעור לבית המשפט המחוזי.

בית המשפט המחוזי עמד על כך שבהתאם לפסיקת בית המשפט העליון, שהייה שלא כדין בישראל אינה יכולה לשמש סיבה לסירוב לבקשה להסדרת מעמד מכוח זוגיות. בית המשפט המחוזי דחה את טענת משרד הפנים, לפיה יש להבחין בין מצב שבו אדם נכנס לישראל בזהות בדויה לבין מצב בו אדם נכנס כדין לישראל והמשיך לשהות בה שלא כדין, ואף קבע שכניסתה של המערערת לישראל הייתה כדין ושהייתה נמשכה כדין. בית המשפט קבע שבכל מקרה אין קשר בין התנהלותה של המערערת לפני ארבע שנים לבין כנות הקשר בין בני הזוג.