עמ"נ (ת"א) Pedige נ' רשות האוכלוסין וההגירה(25.5.2021) 

בית המשפט המחוזי קיבל את בקשתה של מבקשת מקלט מסרי לנקה לסעד זמני לפיו לא תורחק מישראל ולא יינקטו נגדה אמצעי אכיפה, עד להכרעה בערעורה על פסק דינו של בית הדין לעררים. 

המערערת שהתה בישראל מכוח רישיון ישיבה מסוג ב/1 לעבודה בענף הסיעוד משנת 2009 עד שנת 2019. בשנת 2019 המערערת הגישה בקשה למקלט, במסגרתה טענה שהיא חוששת לחייה משום שסיפרה לבעלה בשיחה טלפונית בחודש מאי 2019 כי היא במערכת יחסים עם אישה. 

משרד הפנים דחה את בקשת המקלט על הסף בנימוק לפיו הבקשה הוגשה בשיהוי, ובנימוק לפיו המערערת לא הוכיחה כי נשקפת לה סכנה בסרי לנקה. בית הדין לעררים דחה ערר שהוגש על ההחלטה, והמערערת הגישה ערעור לבית המשפט המחוזי. במסגרת הערעור נטען שבעלה איים להפיץ את דבר היותה לסבית וכי מטעם זה נשקפת לה סכנה. כמו כן נטען שעילת המקלט נולדה רק בחודש מאי 2019 כשסיפרה על כך לבעלה. 

בית המשפט המחוזי קבע שבשלב זה לא ניתן לומר שהערעור חסר סיכוי, וזאת משום שהמערערת טענה שיחסים לסביים הם בניגוד לחוק בסרי לנקה, ומשרד הפנים לא בדק האם המבקשת צפויה לסכנת חיים בשל מערכת יחסים זו. בנוסף, בית המשפט עמד על כך שמפרוטוקול הריאיון שנערך למערערת עולה שסתירות שנמצאו לכאורה בדבריה של המערערת נובעות מטעויות של משרד הפנים. 

באשר למאזן הנוחות, בית המשפט המחוזי קבע שנסיבות המקרה, וטענת המבקשת כי בארץ מולדתה צפויה לה סכנת חיים, על רקע הצהרתה כי היא מנהלת יחסים עם אישה, וכיון שמצב הדברים בעניין זה בסרי לנקה לא התברר ברשות, מחייבים את הישארותה בישראל עד לדיון בערעור.