ערר (י-ם) 2070-19 פלונית נ' רשות האוכלוסין וההגירה (22.8.2019)

בית הדין לעררים דחה ערר, שהוגש על ידי מבקשת מקלט ניגרית בטענה כי היא נרדפת במדינת מוצאה על רקע נטייתה המינית.

העוררת הגישה בקשה למקלט בעת שהייתה במתקן המסורבים בנתב"ג, לאחר שכניסתה לישראל סורבה. בקשתה למקלט נדחתה בנימוק לפיו היא לא נמצאה אמינה. במסגרת הערר על החלטה זו, העוררת טענה כי היא עזבה את ניגריה לאחר שבת זוגה נרצחה ולאחר שהיא עצמה קיבלה איומים על חייה, וכי היא אינה יכול לזכות בהגנת הרשויות.

בית הדין דחה את הערר וקיבל, בין השאר, את טענות רשות האוכלוסין וההגירה, לפיהן העוררת נמצאה בלתי אמינה. בית הדין ציין שהעוררת טענה בראיון שנערך לה שהיא רווקה ללא ילדים, בעוד שבבקשה למתן אשרה שהגישה בשגרירות ניגריה נכתב שהיא נשואה עם ילד. בית הדין דחה את טענתה לפיה אדם אחר מילא עבורה את הבקשה וציין בה פרטים שאינם נכונים, ואף עמד על כך שבעמוד הפייסבוק שלה, העותרת ציינה שהיא נשואה. בנוסף, בית הדין התייחס לסתירות שעלו, לפי הטענה, ביחס למשלח ידה של העוררת.

בית הדין הוסיף וציין שהעוררת נשארה במקום מגוריה ובחרה שלא לעבור למקום אחר בארצה או למדינה אחרת באפריקה, ואף ציין כי למרות שהממשלה הניגרית ודעת הקהל הניגרית אינן אוהדות את קהילת הלהט"ב, לא הוצגו ראיות המלמדות על רדיפה על ידי הממשלה, ולא הוברר שלא ניתן לזכות להגנת המדינה לפחות בערים הגדולות. בנוסף, בית הדין ציין שהעוררת לא הוכיחה שרשויות המדינה מודעות לנטייתה המינית.

* על פסק הדין הוגש ערעור ע"י עו"ד אלון לייבוביץ