ערר (ת"א) 1279/16 א.ג. נ' משרד הפנים (6.11.2016)

בית הדין לעררים קיבל ערר שהוגש במסגרת תכנית העמיתים של היא"ס על-ידי עו"ד נועה דיאמונד ממשרד עורכי דין גיא ברנד, על החלטת משרד הפנים לדחות בקשת מקלט של אזרח אריתריאה שנכנס לישראל בשנת 2010 והגיש את בקשתו לאחר למעלה מחמש שנים.

בקשת המקלט של העורר נדחתה על ידי משרד הפנים בהתאם לנוהל הטיפול במבקשי מקלט, המאפשר דחייה על הסף של בקשות מקלט שהוגשו למעלה משנה לאחר כניסתו של מבקש המקלט לישראל, אלא אם מתקיימים טעמים מיוחדים להגשת בקשת המקלט באיחור. כמו בקשתו של העורר, גם בקשות מקלט של אזרחי אריתריאה רבים אחרים נדחו בשנה האחרונה בשל אי עמידה בתנאי זה: מנתונים שנמסרו במסגרת הערר, בין החודשים ספטמבר 2015 וספטמבר 2016, נדחו על הסף, 2013 בקשות מקלט של אריתראים ו-5 בקשות של סודנים, בשל איחור בהגשתן.

בית הדין עמד על כך שהוראת הנוהל, המאפשרת דחייה על הסף של בקשות למקלט במקרים אלה, אינה פסולה, אך לאור המדיניות, שהוחלה על אזרחי אריתריאה לאורך השנים האחרונות, אין לדחות את בקשות המקלט שלהם מכוח סעיף זה. בית הדין התייחס לכך שעד לשנת 2012 כלל לא התאפשר לאזרחי אריתריאה וסודן להגיש בקשות למקלט, ולכך שעד לאחרונה בקשות מקלט של אזרחי מדינות אלה לא נדחו בשל הגשתן יותר משנה לאחר כניסתם לישראל, עד שבחודש ספטמבר 2015 שונתה מדיניות זו, באופן מפתיע ושרירותי, מבלי להוציא הנחיה כתובה או הודעה בעניין זה וללא התראה.

בית הדין סיכם וקבע כי "ככל שהמשיב [משרד הפנים] יבקש להחילה [את מגבלת השנה] על בקשות מקלט של נתיני אריתריאה וסודן השוהים בישראל לעת הזו תחת הגנה זמנית, מחוייב בחובת יידוע (אם באמצעי התקשורת ואם באופן פרטני בעת שמגיעים נתינים אלה לחידוש הרישיון תוך רישום הערה על כך במערכת) כשבמסגרתה יובהר כי ניתן פרק זמן סביר על מנת לאפשר למי שירצה בכך לפנות בבקשת מקלט פרטנית, וככל שלא תוגש בתוך פרק הזמן שהוקצב, אין מניעה ליישום מגבלת הזמן בהתאם להוראות הנוהל."