עמ"נ (י-ם) 44712-05-18 יונתנוב נ' רשות האוכלוסין וההגירה (3.12.2018)

בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל ערעור על פסק דינו של בית הדין לעררים, והורה לוועדה הבין-משרדית לעניינים הומניטריים לבחון את בקשתה למעמד של אזרחית אוקראינה, אלמנתו של אזרח ישראל.

המערערת שוהה בישראל כדין מזה 16 שנים, שבמהלך רובן החזיקה ברישיון ישיבה מסוג א/5 מכוח נישואיה לאזרח ישראל. ההליך המדורג להסדרת מעמדה מכוח הנישואין נגדע פעמים אחדות בגלל "התרשמות שלילית" של משרד הפנים מכנות הקשר, ובחודש בשנת 2013, בעקבות פסק דין בעתירה שבני הזוג הגישו, ההליך המדורג חודש. בשנת 2015 בן הזוג הישראלי נפטר, והמערערת הגישה בקשה לקבל מעמד מטעמים הומניטריים, שנדחתה מבלי שהועברה לבחינת הוועדה לעניינים הומניטריים. ערר שהוגש על ההחלטה לבית הדין לעררים נדחה.

בית המשפט המחוזי עמד על כך שהסירוב להעביר את הבקשה לבחינת הוועדה מבוסס על שני נימוקים – הספקות שהתעוררו בדבר כנות הקשר טרם פטירתו של בן הסוג הישראלי, וזיקתה החזקה יותר של המערערת למדינת מוצאה מאשר לישראל.

בית המשפט עמד על כך שבהתאם לפסיקת בית המשפט העליון, די ב"סיכוי מסוים" שבקשה למעמד מטעמים הומניטריים תתקבל, על מנת שהבקשה לא תידחה על הסף ותועבר אל הוועדה לעניינים הומניטריים.

בית המשפט ציין שהמערערת חיה במשך 16 שנים בישראל, ובמהלכן התערתה והשתקעה בחברה הישראלית, למדה את השפה ורכשה חברים. צוין שהמערערת ירשה את דירת בן זוגה, ושהיא לא עשתה דין לעצמה, אלא הגישה עתירות כאשר ההליך המדורג הופסק בגלל ספק בכנות הקשר. בנסיבות אלה בית המשפט קבע שקיים "סיכוי מסוים" שבקשתה למעמד תתקבל, והורה על בחינת עניינה בוועדה לעניינים הומניטריים.