עמ"נ (ת"א) 13461-05-19 Serhi נ' משרד הפנים (27.8.2019)

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה ערעור של מבקש מקלט מאוקראינה בעניין דחיית בקשתו למקלט בסדר דין מהיר, וזאת למרות שקיבל את טענותיו כי נעצר פעמיים בשל סירובו להרוג אזרחים בעת שירותו הצבאי.

העורר נכנס לישראל באשרת תייר בשנת 2017, ולא יצא מן המדינה לאחר פקיעתה. לפי טענתו לא הצליח להגיש בקשה למקלט בגלל עומס במשרדי רשות האוכלוסין וההגירה, ובעקבות ערר קודם שהגיש התאפשרה הגשת בקשתו. לפי טענתו הוא עזב את אוקראינה מחשש לחייו בשל סירובו להמשיך ולשרת בצבא. לטענתו, בשנים 2015-2016 הוא היה עד למראות מלחמה קשים והוכה ונעצר פעמיים לאחר שסירב לירות באנשים חפים מפשע. בקשתו למקלט נדחתה בסדר דין מהיר, וזאת בהתאם לחוות דעת משרד החוץ בנוגע לאוקראינה, לפיה בהעדר נסיבות פרטניות ייחודיות, אין מניעה להחזיר אזרחי אוקראינה למדינת אזרחותם.

ערר שהוגש לבית הדין לעררים נדחה.

בית המשפט המחוזי קבע שאין מקום להתערב בפסק דינו של בית הדין לעררים. טענת העותר, לפיה נפגעו זכויותיו הדיוניות בכך שמראיינת משרד הפנים סירבה לקבל מסמכים צבאיים שביקש להציג, התומכים בטענותיו כי שירת בצבא אוקראינה וערק מן הצבא משלא היה מוכן להשתתף במלחמת אחים וברצח אזרחים, נדחתה על ידי בית המשפט המחוזי, בנימוק לפיו החלטת משרד הפנים ופסק דינו של בית הדין לעררים התקבלו על יסוד ההנחה שטענות המערער ביחס לשירותו הצבאי ולאופיה של המלחמה נכונות.

בית המשפט קבע שהמערער "מבקש שלא לשרת בצבא אוקראינה, ולפיכך אוקראינה היא המקום לברר את טענות המערער כנגד שירותו הצבאי", וכי המערער נעצר לחמישה ימים "בלבד" בכל פעם, יצא מאוקראינה ללא קושי, ולא הוכיח שנשקפת לו סכנה במדינה.